با ورود و یا ثبت نام وارد انجمن شوید.
X با کلیک روی تبلیغات سایت می‌توانید در تامین بخش بسیار اندکی از هزینه‌های بالای نگهداری این مجموعه با ما سهیم شوید.
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کارگاه آموزشی ارتقاء بلوغ و توانمندی سازمان بر مبنای مدل CMMI
نویسنده پیام
Armin آفلاین
آرمین کامفیروزی
Administrator
*******

دانشجوی کارشناسی ارشد
مدیریت سیستمهای اطلاعاتی

ارسال‌ها: 628
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۸۹
اعتبار: 42
سپاس‌ها: 288
956 سپاس گرفته‌شده در 349 ارسال
ارسال: #1
کارگاه آموزشی ارتقاء بلوغ و توانمندی سازمان بر مبنای مدل CMMI
Read the full article on the blog.

به اطلاع می رساند که کارگاه آموزشی ارتقاء بلوغ و توانمندی سازمان (بر مبنای مدل CMMI)، در دانشگاه شیراز برگزار می گردد. مواردی که در این کارگاه مطرح می گردند همواره مورد توجه سازمانهای موفق قرار داشته و دستاوردهای موثری برای مدیران به همراه داشته است. تجربه موفق برگزار کنندگان این کارگاه آموزشی در پیاده‌سازی این مدل، انگیزه معرفی آن را به سایر مدیران بیشتر نموده است.

کارگاه مدل بلوغ سازمانی CMMI

مدرس این کارگاه آموزشی، دکتر اشکان سامی، عضو هییت علمی دانشگاه شیراز با سابقه موفق در پروژه های صنعتی- دانشگاهی و ملی می باشند.

از جمله مخاطبین این دوره می توان به مدیران، بخش تحقیق و توسعه، بخش کنترل کیفیت، بخش پژوهشی، بخش فناوری اطلاعات و سایر افراد شاغل در سازمان اشاره كرد. موارد مطرح شده در این دوره آموزشی برای تمام افراد در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی مفید بوده و در زمینه بهبود فرایندهای سازمانی مثمر ثمر خواهد بود.

در ضمن، برای شرکت کنندگان محترم گواهی معتبر دانشگاه شیراز صادر می گردد. از جمله مسایلی كه در این کارگاه بررسی میشود، عبارتند از:

-         چگونه می توان فرایندهای موثر در بهبود تولید محصول / خدمات سازمان را ارتقا بخشید، بطوریکه دوام و بازدهی این بهبودها پایدار بوده و در آینده نیز بتوان مفاهیم سنجشی دقیق تری از فرایندها را در سازمان به دست آورد؟

-         چگونه می توان تعامل موثرتری با پیمانکاران و تامین کنندگان برون سازمانی جهت انجام موفق پروژه ها و همچنین هزینه و زمانبندی بهتر داشت؟

-         عوامل موفقیت یا شکست در پروژه های سازمانی (بعنوان مثال در حوزه نرم افزار، با توجه به نقاط ضعف بسیار روشهای متداول تولید در ایران، چگونه می توان کیفیت تولید نرم‌افزار را ارتقاء داد؟)

هزینه ثبت نام کل دوره این کارگاه بصورت آزاد برای هر نفر 80000 تومان می باشد. لازم به ذکر است که مبلغ ثبت نام برای دانشجویان دانشکده آموزشهای الکترونیکی 15000 تومان و برای دانشجویان ارشد گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی 10000 تومان می باشد. جهت ثبت نام افراد معرفی شده توسط سازمان ها نیز تخفیف های زیر در نظر گرفته شده است:

-         ثبت نام یک نفر: 20% تخفیف  (هر نفر64000 تومان)

-         ثبت نام 5 نفر و بیشتر  40% تخفیف (هر نفر 48000 تومان)

-         ثبت نام ده نفر و بیشتر  60% تخفیف (هر نفر 32000 تومان)

اطلاعات بیشتر در مورد این کارگاه به پیوست آمده است. لطفاَ علاقمندان شرکت در این دوره، درخواست خود به ایمیل fdehbozorgi2012@gmail.com سرکار خانم ده بزرگی (کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی) ارسال نمایند. در ضمن می توانید سوالات، پیشنهادات و تقاضای خود را از طریق ایمیل و تلفن مذکور اعلام نموده و در صورتیکه نظرات یا درخواست هایی باتوجه به شرایط سازمان خود برای پربارتر شدن این دوره دارید لطفا از طریق مذکور اطلاع دهید.

شماره حساب واریز وجه:  3658519409  به نام: درآمد غیرقابل برداشت دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز

روز برگزاری: چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه – ساعت 8:30 صبح الی 12:30 بعدازظهر

مکان: ساختمان شماره 2 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز- ساختمان بخش کامپیوتر- طبقه اول- اتاق بخش کامپیوتر

با تشکر

 پیوست: اطلاعات بیشتر دوره آموزشی            


عنوان دوره

ارتقاء توانمندی و بلوغ سازمانی در راستای بهبود كیفیت فرایندها، محصولات و خدمات

مدت زمان دوره

4 ساعت

استاد دوره

دکتر  اشکان سامی (عضو هییت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز)

مخاطبین دوره

سازمان‌ها و شركت‌های تولیدكننده، مدیران اجرایی ، کارشناسان، محققین، مدرسین و دانشجویان

 

سرفصل ها 

مدرس

طول جلسه

عنوان جلسه 1: ساختارهای رایج سازمانی و بهبود فرایند سازمانی

دکتر سامی

30 دقیقه

عنوان جلسه 2: معرفی مدل بهبود فرآیند CMMI

دکتر سامی

45 دقیقه

عنوان جلسه 3: مزایای مدل CMMI

دکتر سامی

45 دقیقه

استراحت و پذیرایی

30 دقیقه

عنوان جلسه 4: نیازسنجی و تهیه نقشه راه جهت هدایت تلاش‌های بهبود فرآیند در سطح سازمان

دکتر سامی

45 دقیقه

عنوان جلسه 5:  بررسی یك مورد مطالعاتی در ایران

دکتر سامی

45 دقیقه

 

اهداف و انگیزه­های برگزاری دوره :

معرفی مفاهیم اولیه و ساختار  فرآیندهای سازمانی

شرکت‌ها و سازمان‌های تولید كننده همواره به دنبال ارایه‌ی محصولات و خدمات بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌باشند. این سازمان‌ها با دسترسی به تکنولوژی سطح بالای قرن بیست و یکم، معمولا محصولات و خدمات گسترده و پیچیده‌ای را تولید می‌کنند. در این راستا ساختار سازمانی، نحوه تقسیم مسیولیت‌ها و تعداد سطوح  تصمیم‌گیری در سازمان (به بیان دیگر نمودار سازمانی) را مشخص میكند. سازمان‌های مختلف ممكن است دارای ساختارهای سازمانی متفاوتی برای پیشبرد اهداف كسب و كار خود باشند.

بررسی مدل های بهبود فرآیند در سازمان

تعداد زیاد و رو به افزایش مقالات و مطالب منتشر شده در زمینه بهبود فرآیندهای سازمانی، نشان دهنده افزایش علاقه‌مندی جوامع صنعتی و تحقیقاتی در سال‌های اخیر است. در این راستا تعداد زیادی از مدل های كیفیت معرفی شده‌اند كه بصورت كلی میتوان آن‌ها را در دو گروه دسته‌بندی كرد: گروه اول (همانند ISO 9001, CMMI) "چه چیز"، و گروه دوم (همانند Six Sigma) "چگونه" انجام شدن امور را توصیف میكنند. لازم به ذكر است كه هریك از این مدل‌ها با استفاده از روال‌ها و یا بهروش‌های خود، سعی بر رفع چالش‌های موجود بر سر راه بهبود كیفیت به بهترین نحو ممكن را دارند.

معرفی مدل یكپارچه بلوغ/ توانمندی (CMMI) به عنوان یك مدل موفق و رایج در سطح جهان

امروزه مدل‌های بلوغ، استانداردها، روش‌ها و راهنمایی‌های مختلفی توسط جوامع تحقیقاتی و صنعتی، در راستای كمك به بهبود شیوه كسب‌وكار سازمان‌های تولید كننده ارایه شده‌ است. در این راستا مدل یكپارچه بلوغ/ توانمندی (CMMI) توسط دانشگاه كارنگی ملون (‍Carnegie Mellon) معرفی شده است كه حاصل یكپارچه‌سازی تجربیات پیاده‌سازی مدل‌های بلوغ/ توانمندی (CMM) مختلف در جوامع صنعتی میباشد. نسخه "CMMI برای توسعه" یا CMMI-DEV با ارایه رویكردی جامع، حل مسایل مشترك میان سازمان‌های تولید كننده را از آغاز (مرحله‌ی درك مفهومی) تا پایان (مراحل تحویل و نگهداری) چرخه‌ی حیات محصول، مورد توجه قرار داده است. به عبارت دیگر مدل CMMI-DEV متشكل از بهروش‌هایی است كه كل فعالیت‌های مربوط به تولید محصولات و سرویس‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

نحوه پیاده سازی مدل های بهبود فرآیند از جمله CMMI در سطح سازمان

مدل‌ CMMI دارای دیدگاه جامع به شیوه كسب وكار سازمان بوده و بكارگیری آن كل فرآیندهای سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد. از طرفی ایجاد هر گونه تغییر در سطوح مختلف سازمان مستلزم انجام هزینه‌های مستقیم و یا غیر مستقیم است. به منظور تصمیم گیری مناسب در مورد انتخاب و بكارگیری مدل CMMI در مقیاس سازمانی، لازم است ابتدا نیازها و انگیزه‌های موجود جهت ارتقا و بهبود جنبه‌های مختلف سازمان بصورت صریح مشخص شوند. بعنوان مثال بهبود فرآیندهای نرم‌افزاری، تجربه‌ای پیچیده و هزینه‌بر است که بدون داشتن آمادگی قبلی امكان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین پیاده‌سازی درست هر گونه تغییر و یا بهبود در فرآیندهای سازمان یك مسیولیت بزرگ و خطیر است كه سازمان‌ها باید نحوه انجام آن را قبل از پیاده‌سازی طرح بهبود فرآیند مورد توجه قرار دهند.

مرور نمونه های پیاده سازی CMMI در جهان و ایران

نیاز به استفاده از مدل‌های بهتر و جدیدتر از جمله CMMI، ابتدا در كشورهای دارای صنایع نرم‌افزاری با قدمت بیشتر، و به مرور زمان در سایر كشورها احساس شده است. برای مثال كشورهای آمریكای لاتین و مالزی نیز پس از گذشت چندین سال از پیاده‌سازی مدل CMMI در كشورهای پیشرفته‌ به این مهم واقف شده و بدان روی آورده‌اند. اهمیت این مدل در ایران نیز با تاخیر بیشتر و پس از بكارگیری مدل‌ها و استانداردهای مختلف و آگاهی از مزایای آن حس شده، و هم‌اكنون موردتوجه سازمان‌های داخلی میباشد. مدل CMMI خاص دنیای آكادمیك و یا  سازمان و یا كشور خاصی نبوده، و در همه‌ی  سازمان‌ها از جمله سازمان‌های ایرانی نیز قابل پیاده‌سازی می‌باشد.

 

 

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۹:۵۵ ق.ظ
وب سایت ارسال‌ها پاسخ



موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  وبينار آموزشي انجمن انفورماتیک ایران ‎ CMMI-SVC Armin 0 663 ۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: Armin